lördag 26 oktober 2013

Chocolate chip cookies - Subwaykakor!

Jag har en prövat del olika kakrecept för att komma så nära Subways gudomliga chokladkakor men aldrig varit särskilt nöjd - förrän nu! Enligt mitt tycke är dessa kakor faktiskt förvånansvärt lika Subways variant. Personligen vill jag ha dem riktigt sega och med mycket chokladsmak och då är detta recept perfekt!


Chokladkakor a.k.a Subwaykakor
(ca 12-14 kakor)

150 g smör
1 dl strösocker
2 dl råsocker
2 msk sirap
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 dl vetemjöl
½ dl kakao
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
200 g hackad valfri choklad (Jag använde mig av Marabous schweizernöt)
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda i socker, sirap och vaniljsocker.
Tillsätt även ägget och äggulan och rör/vispa ihop smeten. Det behöver inte vara länge. Blanda vetemjöl, bikarbonat, kakao och salt i en separat skål och häll sedan ner blandningen i smörblandningen. Rör ihop tills det är blandat, rör inte för länge. Hacka chokladen och vänd ner i smeten. Rulla små bollar av smeten (lite mindre än golfbollar ungefär) och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till dem så att det blir platta. Var noga med att ha avstånd mellan dem då de flyter isär ganska lätt. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 9-12 minuter, lite beroende på storlek. De ska vara fasta men ändå mjuka, håll koll på dem! Låt de svalna en bra stund så de hinner stelna till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar