måndag 22 juli 2013

Smörgåstårta med skinka och bacon

Härom veckan gjorde jag en smörgåstårta med röror inspirerade av ett recept på bloggen Min Goda Sida. Jag ändrade dock lite mått m.m. för att få alltsammans att passa mina smaklökar bättre. Och vilken smörgåstårta det blev! Sjukt god. En hemmagjord smörgåstårta slår köpetårtorna med hästlängder och det är faktiskt mycket enklare att slänga ihop än vad man faktiskt kan tro. Dock måste tårtan få stå i kylen över natten för att den ska bli riktigt saftig och god.


Smörgåstårta med skinka och bacon
(ca 6 portioner)

1 pkt hönökakor (halvmånar)

Skinkröra:
150g majonnäs
1,5 dl gräddfil
100g rökt skinka
1 dl purjolök
4 ägg

Baconröra:
100g majonnäs
2 dl gräddfil
1-1,5 dl sweet chilisås
1 pkt bacon

Topping:
kokt ägg
skinka
ost
sallad
paprika
räkor

Gör så här:
Koka äggen och låt dem svalna. Rör ihop gräddfil och majonnäs. Strimla skinka, finhacka purjolöken och hacka/mosa äggen och blanda ihop alltsammans.
Skär baconet i bitar och knaperstekt i en stekpanna utan matfett, låt rinna av på hushållspapper. Rör ihop majonnäs, gräddfil och sweet chilisås. Blanda även ner det avsvalnade baconet.
Lägg en skiva av brödet på en bricka och bred ut hälften av skinröran. Lägg på ett lager bröd och bred sedan på hälften av baconröran. Upprepa med resten av fyllningen. Avsluta med fyllning längst upp. Täck över med plastfolie och ställ in i kylen över natten. Dekorera med kokt skivat ägg, skinarullar, ostrullar, salladsblad, paprikaskivor och räkor.


3 kommentarer:

  1. Hej. Jag har en liten fråga. Hur många hönökake-halvor var det i påsen som du använde? Hälsningar Lisa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! I paketet jag brukar köpa är det fyra stycken skivor.

      Radera
    2. Tackar.Då vet jag vilka jag ska köpa.Tänkte att jag att göra denna smörgåstårta nästa helg eftersom den både ser god ut och innehållet låter som en mycket bra kombination. Lisa.

      Radera