söndag 24 mars 2013

Blåbär- och hallongrottor!

Varje fredag i några veckor har vi haft stafettfika på jobbet. Detta innebär att den som har bakat till fredagsfikat får välja vem som står näst på tur att baka till kommande fredag. Ett mycket trevligt initiativ tycker jag och man får minsann smaka på mycket gott från kollegorna! Förra veckan hade en kollega gjort hallongrottor och egentligen är jag inte så förtjust i småkakor men dessa föll mig dock i smaken trots att det inte var någon choklad i (vilket det är i ungefär 95% av det jag bakar). I  vilket fall som helst bestämde jag mig för att baka sådana kakor nu i helgen. Receptet hittade jag i en kokbok här hemma och de blev riktigt goda. Dessutom hade jag både blåbär och hallon i mina istället för bara hallon och det gjorde verkligen susen!


Blåbär- & hallongrottor
(25-30 stycken)

250g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
1,5 tsk bakpulver
4,5 dl mjöl
1 dl vaniljsåspulver (marsan)
200g hallon/blåbär
1 msk socker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Knåda ihop smör, socker, bakpulver och mjöl. Rör sedan i vaniljsåspulvret. Om bären är frysta, tina dem och rör sedan ihop dem med 1 msk socker. Mosa dem även lite lätt. Gör runda bollar av degen och lägg i små muffinsformar. De jäser lite så gör dem inte alldeles för stora. Gör en fördjupning med pekfingret i varje boll och fyll hålet med hallon/blåbären, snåla inte! Grädda i ugnen ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar