måndag 7 januari 2013

Grekisk pytt i panna med kyckling!

Vanlig pytt i panna, sådan man kan köpa på påse och som man fick i skolan, är i princip det värsta jag vet. Idag gjorde jag dock en egen variant på sådant som jag vet att jag tycker om och det slutade i en del grekiska influenser. Inte nog med det, den här grekiska pytt i pannan blev en riktig lyckoträff!  Dessutom kan man slänga i lite av varje av det kött och de grönsaker som man själv föredrar. Jag serverade alltsammans med en enkel vitlöksås!



Grekisk pytt i panna
(4-5 portioner)

2 stora kycklingfiléer i bitar (marinerade i sweet chili-sås, rött vin, sambal oelek, balsamvinäger, vitlök, salt och svartpeppar)

6-7 potatisar
1 paprika
1 morot
1 rödlök
1 gul lök
2 tomater
1 näve oliver
1 paket fetaost
5-6 champinjoner
salt, svartpeppar och oregano

Gör så här:
Skala och skär potatisen i bitar. Lägg på en stor ugnsform med olivolja, krydda med salt, svertpeppar och oregano. Sätt in i ugnen på 225° i ca 15 minuter. Hacka under tiden paprikan, löken i stora bitar. Skiva även moroten. Efter att de 15 minuterna har gått lägger du nu även på kycklingbitarna, paprikan, löken och moroten och låter alltsammans stå inne i ugnen i sammanlagt 30-45 minuter. Hacka tomaten i stora bitar och skär champinjonerna i bitar. Efter att halva tiden har gått lägger du till sist på tomaterna, oliverna, cgampinjonerna och smulad fetaost. Ta ut plåten när både kyckling och potatis är genomstekta. Servera med en god sås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar