onsdag 10 oktober 2012

Piccata Milanese på kyckling

Ojoj, kryss i taket - jag skriver ett inlägg! Och det gör jag för att jag gjorde en väldigt god middag idag. Jag har länge varit sugen på att göra rätten Piccata Milanese, alltså parmesanpanerad schnitzel. Det händer dock inte så ofta att jag har just schnitzel hemma så det fick bli en variant med kyckling istället. Till de ostpanerade kycklingbitarna serverade jag en jäkligt god tomatsås, några pastaskruvar och massa sallad.


Piccata Milanese på kyckling
(ca 4 portioner)

3 stora kycklingfiléer
ungefär 100-150g riven parmesan
1 ägg

Tomatsås:
en klick smör
1/2 gullök
1 msk tomatpuré
1 burk finkrossade tomater
2 vitlöksklyftor
en skvätt vitvin (1-2 msk)
några nypor socker
1/2 köttbuljongtärning
oregano
olivolja

Gör så här:
Skär filéerna på bredden och sedan på längden (beror såklart på hur stora de är hur du skär dem) så att du får rätt tunna filéer. Vispa upp ägget i en skål, doppa kycklingbitarna och rulla dem sedan i den rivna parmesanosten. Bryn filéerna i en stekpanna med lite olivolja på svag värme tills de är genomstekta och har fått fin färg.
Smält en klick smör i en kastrull till tomatsåsen. Finhacka den gula löken och häll i kastrullen, låt fräsa en stund och tillsätt sedan tomatpuré. Rör hastigt om och häll sedan över de finkrossade tomaterna. Pressa eller finriv vitlöksklyftorna och tillsätt dem samt en skvätt vin. Smula även i köttbuljongtärningen. Tillsätt tillslut några nypor socker, du får prova dig fram och smaka sedan av med oregano. Servera med pasta och sallad!

1 kommentar: