torsdag 13 september 2012

Trattkantarellsoppa

Som bekant har vi bott hos mina föräldrar de 3 senaste veckorna för att slippa pendla mellan Kalmar och Karlskrona tills vi har fått vår nya lägenhet (som vi för övrigt får imorgon, hurra!). Under dessa veckor har jag självklart lyckats tigga till mig några middagsfavoriter sedan jag bodde hemma, bland annat pappas pannkakor och trattkantarellsoppa! Och trattkantarellsoppan tänkte jag faktiskt dela med mig av i detta inlägg. Det är nämligen en mycket god och enkel soppa som passar fint både som förrätt eller som huvudrätt. Perfekt nu när hösten börjar smyga sig på!


Trattkantarellsoppa
(4-6 portioner)


1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 msk margarin
3msk vetemjöl
3 dl trattkantareller (smula hälften)
1 msk tomatpuré
0,5-1 tsk citronsaft (börja med en halv tsk)
1,5 msk hackad gullök
3 dl vispad grädde
ev. lite maizenaredning

Gör så här:
Koka upp vattnet med buljongtärningarna. Rör i margarin och mjöl. Tillsätt trattkantareller, tomatpure, citronsaft (efter smak) och lök och rör om. Häll till sist över grädden och låt alltsammans koka ihop en stund. Red ev. av soppan med lite maizena om det behövs. Servera med ett gott knäckebröd till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar