onsdag 11 juli 2012

Aprikosmarmelad

Häromdagen blev jag sugen på att göra egen marmelad eftersom jag aldrig har gjort det innan. Jag kikade runt lite på nätet och efter en stund hittade jag ett recept på aprikosmarmelad hos Söta saker som jag bestämde mig för att pröva. Marmeladen blev riktigt god och smakade underbart på en rostad macka med lite ost. Dessutom var den både förvånansvärt lätt och snabb att koka ihop, enklare kan det inte bli!


Aprikosmarmelad
(ca 600g)

200 g torkade aprikoser
½ citron
2 dl vatten
3-4 dl syltsocker

Gör så här:
Låt aprikoserna ligga i blöt över natten. Hacka dem i en mixer tillsammans med den halva citronen som tvättats noga och delats i klyftor (med skal på, men utan kärnor). Koka upp röran tillsammans med vatten och syltsocker. Låt sjuda i 20-25 minuter tills den klarar ett marmeladprov (vilket innebär att man tar en sked med marmelad, lägger på en kyld tallrik och drar en sked genom den. Om marmeladen inte flyter ihop igen utan stannar på sin plats är den klar). Häll aprikosmarmeladen på rena, torra burkar och låt svalna.

1 kommentar:

  1. Blir jättebra har i 1 hg fikon /kg som har legat i blöt i portvin under samma tid. Utmärkt gåva. Tommy

    SvaraRadera