fredag 29 juni 2012

Kyckling i jordnötssås med smak av chili och lime

Jordnötssås är inte det nyttigaste man kan äta men om man gör såsen på kokosmjölk och äter med en massa sallad och lite bulgur behöver man kanske inte ha lika stor ångest. Den här kycklingen i  jordnötssås har en fräsch smak av lime och lite hetta av röd chili (och sambal oelek såklart). Gott tycker jag!


Kyckling i jordnötssås med smak av chili och lime
(ca 4portioner)

4 mindre kycklingfiléer
1 burk kokosmjölk (jag använde lättvarianten)
1 röd finhackad chili
1 lime, finrivet skal och saft
1 msk kycklingfond
3 rågade msk jordnötssmör
2 vitlöksklyftor
½-1 tsk sambal oelek
salt och svartpeppar
olivolja

Gör så här:
Strimla kycklingfiléerna och bryn dem i lite olja tills de fått färg, krydda med salt och svartpeppar. Häll kokosmjölken över kycklingen och tillsätt även saft och skal från limen, kycklingfond, finhackad chili, finrivna/pressade vitlöksklyftor och sambal oelek. Låt alltsammans koka ihop några minuter och tillsätt sedan även jordnötssmöret. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera med ris eller bulgur.

1 kommentar:

  1. Jag har gjort det här några gånger, eller okej jag följer inte ditt recept till 100%, men jag tycker det är bra som grund när jag är sugen på kyckling i jordnötssås

    SvaraRadera