onsdag 9 maj 2012

Ugnsomelett med bacon, champinjoner och fetaost

Jag undrar hur det kommer sig att jag aldrig har gjort ugnsomeletter innan, det är ju verkligen perfekt att blanda ihop när man vill ha något som både ska gå snabbt och vara nyttigt! Dessutom var det mycket enklare att tillaga omeletten i ugnen än att steka den i stekpannan, det brukar alltid gå åt h*lvete för min del nämligen. ;) En stor tumme upp för ugnsomelett alltså! Jag smaksatte den med lite bacon, lök, champinjoner och fetaost men det går nog lika bra att vara kreativ och ta det som finns hemma.


Ugnsomelett
(2-3 portioner)

1 paket bacon
1 gul lök
8-10 st färska champinjoner
ca 50 g fetaost
4 ägg
2 msk vatten
salt och svartpeppar
olivolja eller smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. Klipp baconet i bitar och knaperstek det, lägg det sedan på lite hushållspapper och låt rinna av. Skiva champinjoner och skär löken i tunna "halvmånar", stek champinjonerna och löken i lite olja alternativt smör tills de fått lite färg och blivit mjuka. Lägg champinjonerna och löken i en mindre ugnsform, jag använde en teflonform så att det inte skulle fastna. Strö över baconet och smula även över fetaost. Blanda ihop ägg och vatten och krydda med salt och svartpeppar efter eget tycke (jag hade kanske 1-2 krm av varje). Häll över äggblandningen i ugnsformen och grädda i ugnen 10 minuter. Låt omeletten stå en stund en stund innan du skär upp den. Servera sedan tillsammans med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar