fredag 11 maj 2012

Kanelbullar!

Idag har jag faktiskt haft en ledig fredag och då passade jag på att göra kanelbullar. Riktigt goda blev dem och stora också för den delen. Så nu har jag precis mumsat i mig en ljummen bulle med ett glas kall mjölk till, det är inte mycket som slår den kombinationen! Receptet hittade jag på bloggen Min goda sida som i sin tur hade använt det receptet som finns på Kungsörnens mjölpaket. Det resulterade i alla fall i ett gäng väldigt fina, fluffiga och saftiga bullar!


Kanelbullar
(ca 32 stycken)

Bulldeg:
150g smör
5 dl mjölk
50g jäst
1 dl socker
½  tsk salt
1 ägg
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
150g smör
1½ dl socker
2-3 msk kanel

Till penslingen:
ägg
pärlsocker

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och låt försiktigt värmas tills det är fingervarmt (37 grader). Smula jästen i en degbunke, häll över lite av smör/mjölkblandningen och rör om tills jästen har löst sig. Rör ner socker, salt och ägg, häll på resten av smör/mjölkblandningen och det mesta av mjölet. Låt mjölet arbetas in i degen och låt det knådas ordenligt i minst 5 minuter. Ställ att jäsa under bakduk i 30 minuter. Rör/mixa under tide ihop smör, socker och kanel till fyllningen och låt stå i rumstemperatur.
Dela degen i två delar och kavla ut varje så att den är ca 35x40 cm. Bred på hälften av fyllningen och rulla ihop degen så tajt det går. Skär i 2-3 cm breda bitar och lägg i bullformar på en ugnsplåt. Låt jäsa 40 minuter under bakduk. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö över socker. Grädda i 250° ca 6-7 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hej Karin. Testa att byta ut sockret i bulldegen mot lika mycket vit baksirap. Har gjort det och dom blir mycket mjukare och håller sig så längre. /Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Agneta! Tack för tipset, det ska jag definitivt pröva nästa gång. :)

      Radera