tisdag 8 maj 2012

Gul currykyckling!

Häromveckan gjorde jag ännu en curryrätt med en hel del hetta i sig, det är något som jag inte kommer tröttna på i första laget. I denna varianten använde jag mig som vanligt av de ingredienser som fanns hemma och det blev minsann gott även denna gång!


Gul currykyckling med hetta
(ca 4 portioner)

2-3 kycklingfiléer
1 morot
½ purjolök
1 paprika
lite mindre än 1 burk kokosmjölk
½ tsk currypaste
2 tsk currykrydda
½ tsk finriven ingefära
2 vitlöksklyftor
1 msk sweet chili-sås
1 msk ostronsås
salt och svartpeppar
½-1 paket valfria nudlar (jag använde shiratakinudlar)
ev. en näve cashewnötter

Gör så här:
Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen och ställ sedan åt sidan. Bryn kycklingen i lite olivolja tills den fått färg och är genomstekt, krydda med salt och svartpeppar. Hyvla moroten i tunna strimlor med en potatisskalare, strimla purjolöken och hacka paprikan i bitar. Låt grönsakerna fräsa med kycklingen i någon minut. Häll över kokosmjölken och tillsätt sedan currpaste, currykrydda, ingefära, pressade vitlöksklyftor, sweet chili-sås och ostronsås. Låt alltsamans koka ihop under en liten stund och smaka ev. av med salt och svartpeppar. Rör i nudlarna (klipp dem lite på mitten så blir det lättare att röra om), strö över cashewnötter och servera sedan.

2 kommentarer:

  1. Sluta aldrig aldrig aldrig att matblogga! Älskar din matblogg! Har hittat så många bra recept som både min man och barn gillar :) En av mina personliga favoriter är köttfärsknytena, helt gudomliga! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen åh, vad glad jag blir av din kommentar! Vad roligt att bloggen kan bidra med lite inspiration. :) Ja, köttfärsknytena är en personlig favorit här hemma också! Tack för dina snälla ord och för att du läser min blogg :)

      Radera