måndag 16 april 2012

Kycklingwok och shiratakinudlar

I början på förra veckan beställde jag en speciell sorts nudlar på nätet, shiratakinudlar kallas de och de är speciella på det vis att de knappt innehåller några kalorier eller kolhydrater. Jag älskar ju pasta men försöker att dra ner lite på kolhydraterna så jag tänkte att dessa nudlar kanske kunde vara ett bra alternativ. Så i helgen lagade jag en god kycklingwok som fick sällskap av just de här nudlarna! Själva nudlarna smakar egentligen inte någonting och att bara äta dem som de är fungerar inte alls, tanken är ju att de ska tillsättas i t.ex woker och soppor eller ätas med köttfärssåser m.m. De smakade faktiskt bättre än jag hade trott, lite "gummiaktiga" i konsistensen men ändå ett schysst alternativ om man söker efter en nyttigare variant på pasta. Personligen tycker jag inte att de kan ersätta vanlig pasta men eftersom de saknar både kalorier och kolhydrater går det väl an. ;)
Själva woken i sig blev i alla fall väldigt god, jag hade i lite ananasjuice vilket gav en söt och god smak tillsammans med bland annat sweet-chilisås och vitlök.


Kycklingwok med ananasjuice
(ca 4 portioner)

ca 400g kycklingfilé
2-3 portioner valfria nudlar
2 morötter
valfri mängd vitkål
1 rödlök
1 dl annans
0,5-1 dl sweet chilisås
1 msk kinesisk soya
1 msk ostronsås
2 vitlöksklyftor
en näve jordnötter eller cashewnötter
salt, svartpeppar och ev. någon wokkrydda/favoritkrydda

Gör så här:
Skär kycklingen i små bitar och bryn i lite matfett i en wokpanna eller liknande, krydda med salt, svartpeppar och eventuellt någon slags wokkrydda. Strimla vitkålen med en osthyvel, grovriv moroten och strimla rödlöken, lägg i till kycklingen låt allt fräsa med en stund. Häll över ananasjuice, sweet chili, soya och ostronsås. Pressa över vitlöksklyftorna, rör om och låt alltsammans puttra en stund. Tillaga nudlarna enligt anvisningarna på paketet och häll över till kycklingröran, blanda runt. Häll till sist över en näve jordnötter och servera!

Shiratakinudlar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar