onsdag 7 mars 2012

Marinerad kyckling med nudelsallad och limesås

Den här måltiden blev den första riktigt lagade middagen på den här veckan. Sambon är nämligen uppe i Stockholm och det är minsann inte lika kul att bara laga mat till sig själv. Dessutom har jag åkt på en förkylning från helvetet och den gör att jag inte känner mig motiverad till någonting alls. Men idag tog jag mig dock i kragen och lagade till en "riktigt" middag som verkligen fick ett högt betyg! Jag använde det som fanns hemma och marinerade en kycklingfilé som jag serverade med en god nudelssallad samt en limesås som passade utmärkt till både kyckling och nudlar. En fräsch och riktigt god middag alltså!


Marinerad kyckling med nudelsallad och limesås
(2 portioner)

2 kycklingfiléer

Marinad:
0,5 dl rapsolja
2 msk sweet chilisås
2 msk balsamvinäger
1 msk soya
1,5 tsk sambal oelek
lite paprikakrydda

Nudelsallad:
ca 150g äggnudlar
1 paprika
2 morötter
1 näve haricot verts eller liknande
1,5-2 msk sweet chili
en liten skvätt soja

Limesås:
1 burk crème fraiche
saften från 1/2 lime
2 finrivna/pressadevitlöksklyftor
salt och svartpeppar

Gör så här:
Blanda ingredienserna till marinaden, lägg kycklingfiléerna och marinaden i en påse och låt marineras minst en timme. Stek sedan filéerna i lite olivolja tills de blivit genomstekta och fått färg. Koka under tiden nudlarna. Hacka paprikan i bitar och grovriv moroten och woka dem tillsammans med haricot vertsen. Häll över nudlarna och smaksätt med sweet chilisås och lite soja och rör om alltsammans.
Blanda ihop ingredienserna till limesåsen, smaka av med salt och svartpeppar och servera sedan såsen tillsammans med kycklingen och nudelsalladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar