tisdag 7 februari 2012

Ugnsbakad lax med persilladesås

Lax kan oftast inte bli annat än gott, dessutom är det ju så otroligt enkelt att bara skicka in i ugnen några minuter och poff så är det klart. Till dagens lax gjorde jag en kall sås i smak av persillade. När vi var hos våra vänner i lördags hade Elin gjort en dipp på bland annat persillade som var otroligt god! Hon förklarade givetvis hur hon hade gjort den men eftersom jag inte riktigt var vid mina sinnes fulla bruk kommer jag inte ihåg vad hon sa (får skriva upp nästa gång). I vilket fall som helst försökte jag mig ändå på att göra denna sås eftersom jag hade på känn att den skulle passa ypperligt bra till lax. Den blev inte som Elins men definitivt väl godkänd!


Ugnsbakad lax med persilladesås
(ca 4 portioner)


500-600g laxfilé
persilladekrydda
citronpeppar
olivolja

Persilladesås (lite på känn):
1 burk crème fraiche
rikligt med persilladekrydda
en klick flytande honung

Gör så här:
Lägg laxfiléerna i en oljad ugnsform och krydda med lite citronpeppar och persillade. Ställ in i ugnen på 200° i ca 10-15 minuter. Blanda ingredienserna till såsen, smaka dig fram med persilladen. Servera laxen med persilladesåsen och t.ex klyftpotatis och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar