tisdag 16 augusti 2011

Ugnsbakad lax med pesto och parmesan

Nu är det slutjobbat för mig för denna sommaren och om två veckor börjar plugget igen men innan dess ska jag unna mig lite vila och ledighet. Sambon och jag ska även försöka att äta lite sundare nu framöver, det behövs verkligen. ;)
Till lunch idag fick det bli ugnsbakad lax på salladsbädd med pesto- och parmesantäcke, hur gott som helst! Denna gången använde jag grön basilikapesto, nästa gång tänkte jag nog pröva på röd tomatpesto.


Ugnsbakad lax med pesto och parmesan
(4 portioner)

4 portionsbitar lax
ca 6 tsk pesto
1,5 dl riven parmesan
citronpeppar
salt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175°. Lägg laxen i en ugnssäker form. Bred på ungefär två teskedar pesto på varje laxbit. Riv parmesanen och fördela även detta över laxfiléerna. Krydda med lite salt och citronpeppar. Sätt in i ugnen i 20-25 minuter. Servera med sallad, tomater och ev. lite potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar