måndag 29 augusti 2011

Tacotårta med keso

Jag kom just på att jag glömt lägga upp ett recept från förra veckan, nämligen en mumsig tacotårta! Fast istället för philadelphiaost hade jag i keso och det fungerade jättebra. Ett lite nyttigare alternativ och samtidigt väldigt gott. :)


Tacotårta med keso
(4-5 portioner)

ca 600g köttfärs
ca 1 tsk sambal oelek
1 stor paprika
2 tomater
1 1/2 påse tacokrydda
1 burk keso
1/2 burk tacosås (hot)
6 st mellanstora tacobröd
lite riven ost

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200°. Bryn färsen och krydda med tacokryddan och lite sambal oelek. Skär paprikan och en av tomaterna i bitar, häll över till färsen. Tillsätt keso och tacosås, rör om. Lägg ett tacobröd i en form med löstagbar kant (helst en som är i storlek med brödet) och varva sedan färsröran och bröd. Avsluta med ett bröd, skär den andra tomten i skivor och fördela på brödet. Lägg till sist på osten på toppen och grädda i ugnen 10-15 minuter. Servera med sallad!

4 kommentarer:

  1. Jisses vad mycket smarriga recept du har!! :) Har hittat massor som jag måste testa!

    Kul att få lite inspiration när man själv känner att man fastnat när det gäller matlagningen....

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!

    Åh, tack så mycket! Jättekul att höra att du har användning av min blogg. :)


    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Vi testade med lätt crème fraîche istället för keso, funkade kanonbra det med! :)

    SvaraRadera
  4. Tobbe: Ja, crème fraiche går lika bra det! Tror att jag också har något till recept på tacotårta här på bloggen med crème fraiche istället för keso. Härligt att det blev gott i alla fall, recept är ju till för att experimenteras med. :)

    /Karin

    SvaraRadera