onsdag 24 augusti 2011

Pastasås med sockerärtor, morot och fläskfilé

Vart har min matlagningsglöd tagit vägen? Ja, det kan man fråga sig! Det har inte blivit ett enda inlägg på en hel vecka men jag har helt enkelt haft en liten matlagningssvacka. Förra veckan åt vi mest sallader av olika slag, i helgen var vi i Göteborg och hade det härligt och denna vecka har sambon semester så vi försöker hålla oss så sysselsatta som möjligt och det påverkar bloggen lite grann. Men snart är det ju vardag igen och då ska jag nog komma igång som vanligt. :)
Idag tänkte jag i alla fall bjuda på en pastasås som gjordes på lite av varje av det som fanns hemma. Enkel men samtidig förvånansvärt god! Jag använde lite överbliven kallskuren fläskfilé från brorsans bröllop men kan tänka mig att vilket kött som helst går bra, typ kyckling eller något annat fläskkött m.m.


Pastasås med sockerärtor, morot och fläskfilé
(ca 4 portioner)

ca 500g kött av något slag
1/2 paket sockerärtor
1 morot
2 dl crème fraiche
1 dl matlagningsgrädde
1 msk HP-sås
1/2 tsk sambal oelek
1/2 msk balsamvinäger
2 tsk koncentrerad kycklingfond
lite soya
salt
oregano
kryddblandning (jag använde en kryddblandning som heter Cajun seasoning men det fungerar säkert bra med någon annan smakrik och kryddig blandning, ta något du gillar)

Gör såhär:
Stek på köttet, krydda med salt och oregano. Tillsätt sockerärtorna och hyvlad morot. Häll över matlagningsgrädden och crème fraichen. Tillsätt resen av ingredienserna och smaka av med kryddblandningen. Servera med pasta eller ris och sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar