tisdag 28 juni 2011

Lasagnette

Som ni kanske har märkt vid det här laget görs det en hel del lasagne här hemma hos oss. Idag tänkte jag dock att jag skulle variera mig lite grann så därför det fick bli lasagnette istället. Skillnaden är visserligen knappt märkbar då man egentligen bara använder en annan sorts pasta. ;) Å andra sidan gjorde jag ju inte det heller, istället för lasagnettepasta bröt jag nämligen lasagneplattor i bitar och det fungerade lika bra det. Otroligt gott blev det i alla fall, som vanligt!


Lasagnette
(ca 6 portioner)

1 paket lasagnette eller lasagneplattor som bryts
ca 600g köttfärs
1 morot
2 vitlöksklyftor
½ purjolök
1 paket/burk krossade tomater
1 paket Keldas ostsås Mild ost
½ tsk sambal oelek
lite balsamvinäger
lite kycklingfond
salt och svartpeppar
riven ost till garnering

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200°. Bryn färsen i lite olivolja, krydda med salt och svartpeppar. Finriv/pressa i vitlöksklyftorna och grovriv i moroten. Tillsätt de krossade tomaterna, ostsåsen (spara lite till senare), sambal oelek, balsamvinäger och kycklingfond. Låt alltsammans koka ihop några minuter och lägg i slutet i strimlad purjolök. Smaka av med salt och svartpeppar. Börja med att lägga köttfärssåsen i botten på en ugnsform strö sedan på lasagnettepasta eller bryt över lasagneplattor, varva sedan köttfärssås och pasta. Avsluta med att hälla på det sista av ostsåsen. Riv lite ost ovanpå och grädda sedan i ugnen i ca 30 minuter. Servera med sallad!

2 kommentarer:

  1. Just lasagnette behövs inte läggas i lager - man bara rör ihop alltid så blir det bra ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kan man göra som man vill, jag tycker minsann det blir bättre om man gör det i lager. :)

      Radera