tisdag 14 juni 2011

Kräftpasta med paprika

Ikväll var det dags för veckohandling vilket jag oftast tycker är ganska trevligt, om det inte är fullt med massa folk såklart. Sådana här kvällar när man har annat planerat är det ju välkommet med hyfsat snabblagade rätter och idag fick det bli en enkel kräftpasta. Jag köpte en ny créme fraiche med smak av soltorkad tomat och fetaost som jag tänkte ha som grund i pastan, dock tyckte jag att den var ganska lam i smaken så därför tillsattes det en hel del andra ingredienser. I slutändan fick jag i alla fall ihop en riktigt god och snabblagad pastarätt!


Kräftpasta med paprika
(ca 4-5 portioner)

1 burk kräftstjärtar i lake
1 paprika
1 burk crème fraiche - Soltorkad tomat och fetaost (Skånemejerier)
1½ dl grädde
3 vitlöksklyftor
2 msk röd pesto
½-1 tsk sambal oelek
½ tsk balsamvinäger
1-1½ tsk kycklingfond
färsk timjan
salt och svartpeppar
ca 4-5 portioner pasta
lite riven parmesan

Gör såhär:
Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Skiva två av vitlöksklyftorna och fräs i lite smör. Häll över den smaksatta crème fraichen och grädden. Blanda i pesto, sambal oelek, balsamvinäger, kycklingfond och finriv/pressa i den sista vitlöksklyftan. Smaksätt med färsk timjan, salt och svartpeppar. Låt puttra en liten stund. Skär paprikan i bitar och häll till sist i den och kräftstjärtarna. Blanda ihop med pastan och servera med sallad och lite riven parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar