söndag 12 juni 2011

Köttfärssås med vitkål, morot och oliver

I tisdags hade jag introduktion på mitt sommarjobb och arbetade kväll för att "komma in" lite i alltsammans igen. Då behövde jag såklart lite middagsmat med mig så därför jag slängde ihop en köttfärssås med massa nyttigheter så att jag skulle kunna hålla mig på allerten hela kvällen. :)


Köttfärssås med vitkål, morot och oliver
(4-6 portioner)

ca 600g köttfärs
1 paket krossade tomater
1 stor morot
valfri mängd vitkål
2 msk röd pesto
2 vitlöksklyftor
1,5 msk kycklingfond
1,5 msk balsamvinäger
1,5 msk HP-sås
1/2 burk oliver
salt, svartpeppar

Gör såhär:
Bryn färsen och krydda med salt och svartpeppar. Häll i de krossade tomaterna, grovriv moroten och hyvla vitkålen med en osthyvel och tillsätt även detta. Finriv eller pressa i vitlöksklyftorna och tillsätt resten av ingredienserna förutom oliverna. När alltsammans kokat ihop en stund skär du oliverna i strimlor och lägger även i dem mot slutet. Smaka av med salt och svartpeppar. Servera med pasta och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar