måndag 13 juni 2011

Fattiga riddare - barndomsminnen

Har ni ätit fattiga riddare någon gång? Ni vet, rostebröd doppat i pannkakssmet som man sedan steker och serverar med jordgubbssylt, socker och kanel? När jag var liten fick vi alltid sådana här mumsiga mackor hos min dagmamma och jag älskade dem! När jag berättade detta för sambon kom det fram att han aldrig ätit fattiga riddare vilket jag snabbt var tvungen att ändra på! Så förra söndagen när vi sov länge gjorde jag detta till brunch. Sött och gott! :)


Fattiga riddare
(ca 10 stycken)

10 skivor vitt bröd
jordgubbssylt
socker
kanel

Pannkakssmet:
½ liter mjölk
2 ägg
2 ½ dl mjöl
½ tsk salt

Gör såhär:
Doppa brödet i pannkaksmeten, låt det ligga någon minut och suga åt sig. Stek sedan brödet på båda sidpr i en stekpanna i lite smör tills både sidorna har fått färg. Lägg på socker och kanel och sedan en klick jordgubbssylt. Ät med ett glas mjölk till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar