lördag 7 maj 2011

Chokladiga och fluffiga muffins

Jag har legat efter lite med mitt cupcakeprojekt som jag antagligen kommer genomföra i sommar. Jag håller på att leta fram det perfekta chokladmuffinsreceptet och i veckan bakade jag några från bakboken Muffins som jag fått av mor min. Dessa muffinsen blev precis så som jag ville ha dem i konsistensen, inte kladdiga utan härligt fluffiga! Jag slängde även ihop en improviserad frosting på lite smör, florsocker och kakao, dock inga specifika mått uppskrivna. :)


Fluffiga chokladmuffins
(ca 12 stycken)

115g smör
1 1/4 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 msk mjölk
1 tsk vanillinsocker
2 msk kakao

Gör såhär:
Sätt ugnen på 180° och ställ muffinsformar i en muffinsplåt. Vispa ihop smör och socker i en skål ( värm smöret några sekunder för att få det lite lättare att jobba med). Vispa sedan ner äggen, ett i taget. Vänd ner mjölet. Rör ner mjölken och kakaon. Smeten ska vara krämig och gå att skeda upp i formarna. Fyll formarna med smet, sätt in i ugnen och grädda i ca 17 minuter tills muffinsen rest sig. Lägg muffinsen på ett galler och låt svalna om du vill dekorera dem med t.ex frosting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar