torsdag 28 april 2011

Macaroni & Cheese

Igår insåg jag att jag av någon outgrundlig anledning hade bunkrat upp med tre falukorvar i frysen, jag som inte ens är särskilt förtjust i falukorv. I vilket fall som helst så måste de ju ätas upp och jag hittade ett recept på Kryddburken.se som verkade lite intressant, nämligen macaroni & cheese. Denna maträtt ska ju tydligen vara väldigt populär i USA så jag tänkte att det kunde vara kul att testa. Sagt och gjort, idag slängde jag ihop denna makaronrätt till middag. Det var väl kanske ingen wow-upplevelse men därmot ett bra och roligt alternativ till de gamla vanliga makaronerna med korv.


Macaroni & Cheese
(ca 8 portioner)

1 falukorv
6 port makaroner
1 msk smör
2 msk vetemjöl
ca 6-8 mjölk
1 tsk worschestersås
1 tsk tomatpuré
1 krm salt
1 krm nymalen svartpeppar
3 dl grovriven lagrad cheddarost
ca 1 dl finriven cheddarost

Gör såhär:

Koka makaronerna enligt anvisningarna på paketet. Smält smöret i en kastrull. När smöret smält, dra kastrullen åt sidan och rör ner vetemjölet, späd med lite mjölk och ställ tillbaka på spisen. Vispa tills du får en jämn smet. Späd med mer mjölk under tiden såsen puttrar på låg värme. Såsen ska vara krämig och ganska tjock. Tillsätt worschestersåsen, tomatpurén och krydda med salt & peppar (jag fick även reda av med lite mjöl). Vänd ner den rivna cheddarosten och låt smälta på låg värme.
Smörj en ugnsfast form. Lägg ett tunt lager av kokta makaroner i botten. Skär korven i tärningar, stek tills de fått lite färg och fyll sedan formen med dem. Slå över all ostsås. Lägg över resten av makaronerna och finriv ca 1 dl cheddarost att toppa med. Grädda i ca 20-25 min i 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar