torsdag 7 april 2011

Köttfärs- och gnocchigratäng

Jag har fattat tycke för tortellini och gnocchi med tomat/mozzarella-smak. Det är riktigt mumsigt att göra gratäng på sådan här fylld pasta nämligen, jag har gjort en variant med kyckling tidigare som finns här. Denna gången prövade jag däremot med köttfärs istället, det blev gott det också!


Köttfärs- och gnocchigratäng
(4-6 portioner)

600g köttfärs
5dl ostsås (jag använde Keldas pastasås Mild Ost)
3-4 msk röd pesto
7-8 färska champinjoner
500g gnocchi eller tortellini (jag hade med tomat/mozzarella-smak, ricotta/spenat funkar säkert också)
salt och svartpeppar
1 mozzarellaboll

Gör såhär:
Koka den fyllda pastan enligt anvisningarnapå paketet. Bryn färsen, krydda med salt och svartpepapr och blanda sedan i ostsåsen och peston. Skiva champinjoner och lägg även i dem. Lägg pastan i en ugnsform, häll över köttfärsåsen och blanda försiktigt runt. Skiva mozzarellan tunt och lägg överst i formen. Gratinera i ugnen på 200° i ca 15 minuter eller tills osten smält. Servera med sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar