måndag 7 mars 2011

Lasagne av zucchini

Eftersom jag nu, när vi äter enligt en speciell diet, inte kan laga mat med pasta så gäller det att hitta andra tillbehör. Förra veckan gjorde jag till exempel gräddkokt vitkål istället för spaghetti och idag testade jag att göra lasagne på zucchini. Lasagne är min absoluta favoriträtt så jag var lite skeptiskt till att byta ut min älskade pasta. Förvånansvärt nog blev denna zucchinilasagne väldigt god, självklart kommer man inte upp i pastaversionens klass men det är definitivt ett godkänt alternativ. Nu kunde jag ju dessutom använda mig av så mycket grädde och ost som jag ville! Dock blev den liiite "rinnig" men det får man väl ta ibland. :)


Lasagne av zucchini
(6 portioner)

2 zucchini
riven ost

Köttfärssås:
ca 600g köttfärs
2+1 vitlöksklyftor
1 rödlök
1 paket Creme Bonjour - vitlök
1 burk Mutti krossade tomater
1 dl grädde
1 köttbuljongtärning
½ msk balsamvinäger
½ msk kycklingfond
½-1 tsk sambal oelek
lite soja
salt & svartpeppar

Ostsås:
3 dl grädde
150g philadelphiaost
1 dl riven ost

Köttfärssåsen: Bryn färsen tillsammans med 2 finhackade vitlöksklyftor och hackad rödlök. Krydda med salt och peppar. Tillsätt Creme Bonjour och rör om. Häll i de krossade tomaterna, grädden och resten av ingredienserna. Låt koka några minuter, smaka av med salt och peppar.

Ostsås: Värm upp grädden i en kastrull, tillsätt den rivna osten och philadelphian. Låt ostarna smälta under omrörning, smaka av med salt.

Hyvla zucchinin med en osthyvel så att du får tunna skivor. Varva sedan köttfärssås, ostsås och zucchiniskivor. Strö riven ost ovanpå och sätt in i ugnen på 225° i ca 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar