måndag 14 mars 2011

Kotlett med blomkålsmos och paprika- och vitlökssås

Jag har hört lite här och var att blomkålsmos ska vara riktigt gott, till och med i klass med vanligt potatismos, så idag gjorde jag detta omtalade mos (recept från Airams matblogg) tillsammans med några stekta kotletter. Blomkålsmoset föll mig dock inte riktigt i smaken, kanske för att jag är uppväxt på det godaste potatismoset i världen och har blivit lite kräsen. ;) Men det var värt ett försök i alla fall! Jag gjorde även en sås till hela spektaklet i smak av vitlök och paprika, mycket god!


Kotlett med blomkålsmos och paprika/vitlökssås
(3-4 portioner)

kotletter eller annat kött

Blomkålsmos:
1 stort blomkålshuvud
2 dl grädde
50g smör
2 msk färskost
salt & vitpeppar

Gör såhär:
Skär/bryt blomkålen i buketter. Värm/hetta under tiden upp grädden i större tjockbottnad kastrull. Lägg i blomkålsbuketterna och smöret, salta. Stormkoka 5-10 minuter med lock. Rör emellanåt och kolla så att det inte bränner i botten. Ta av locket och koka under uppsikt tills det mesta av vätskan kokat in och kålen är mosig och ganska fast. Tag från värmen och vispa med elvisp. Tillsätt osten som bindemedel. Krydda med mald vitpeppar och mer salt om det behövs!

Paprika och vitlöksås:
2 dl crème fraiche
2 dl vispgrädde
1 tsk dijonsenap
1 msk tomatpuré
paprikapulver, mängd efter smak, ca 2 tsk hade jag
vitpeppar
4 vitlöksklyftor pressade
ev. 1 msk dragon (jag hade dragon i men tyckte att det "förstörde" lite, tycker man däremot om dragon så kör på!)

Gör såhär:
Blanda allt i en kastrull, koka samman och låt småsjuda i ca 7 minuter. Smaka av med kryddorna, klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar