söndag 27 mars 2011

Himmelska browniecupcakes med nougatfrosting!

I sommar kommer jag antagligen ha ett ganska stort cupcake-projekt framför mig, vad det är tänker jag däremot inte avslöja än men jag har i alla fall tänkt börja lite smått med att pröva olika cupcakesrecept. :) Idag gjorde jag browniecupcakes med nougatfrosting, himmelskt goda! Receptet kommer från joyofbaking.com, jag gjorde endast 1/3 av muffinssatsen för att det inte skulle bli så många cupcakes men jag lägger ändå upp originalreceptet för 12 stycken.


Himmelska cupcakes
Browniecupcakes med nougatfrosting

(12 st)

Muffins:

120g mörk choklad
113g smör
250g socker
3 stora ägg
95g mjöl
1/4 tsk salt

Smält chokladen tillsammans med smöret. Låt svalna. Rör ner sockret och ägget, blanda ordentligt. Blanda ner mjölet. Fördela smeten i va 12 muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 170° i ca 20 minuter. Låt svalna.

Nougatfrosting:
2 msk smör
100g philadelphiaost
6-8dl florsocker
100g nougat

Smält smöret en aning och blanda samman med philadelphian. Tillsätt florsockret tills frostingen har den konsistens du vill ha. Smält nougaten och blanda även i den. Spritsa frostingen över muffinsen, dekorera valfritt (jag använde bara lite kakao). Låt cupcakesen stå kallt ett tag innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar