torsdag 17 februari 2011

Yoghurtmarinerad kyckling

Ett av de bästa sätten att tillaga kyckling på är definitivt när man marinerar filéerna i youghurt! Kycklingen blir helt otroligt mör och saftig, det är knappt så att man tror att det är kyckling när man tar en tugga. Så denna marinaden kommer jag antagligen använda mig av många gånger framöver när vi ska äta kyckling. Till detta kokade jag bara upp lite pasta och gjorde en av mina favoritsåser (som finns här) som jag serverade till men jag kan även tänka mig att denna kycklingen passar bra till lite festligare tillfällen.



Yoghurtmarinerad kyckling
(4 portioner)

4 normalstora kycklingfiléer
2 dl matyoghurt
1,5 tsk sambal oelek
2 vitlöksklyftor
1,5 tsk flytande honung
lite svartpeppar

Blanda ihop yoghurt, sambal oelek, vitlök, honung och svartpepparn. Lägg kycklingen i en påse och häll över yoghurtblandningen. Blanda ihop kyckling och youghurt genom att klämma på påsen så att alla filéer täcks. Låt ligga i kyl minst 2 timmar (mina låg över natten). Stek kycklingen i lite olja och smör tills de är genomstekta. Servera tillsammans med pasta, potatisgratäng eller liknande och t.ex. lite chilisås.

2 kommentarer: