söndag 6 februari 2011

Mormors kroppkakor!

Igårkväll kom jag plötsligt på att jag var väldigt sugen på kroppkakor, fast inte vilka kroppkakor som helst utan mormors såklart! Så idag bestämde jag mig för att prova på att göra mormors kroppkakor. Det svåraste med att göra mat som kommer från mor- och farföräldrar är att det oftast inte finns något recept. Min mormor har säkert gjort de här kroppkakorna tusen gånger och receptet, ja det finns i hennes huvud. :) Men efter att ha fått hela proceduren förklarad för mig så blev resultatet faktiskt riktigt bra och de smakade nästan precis som mormors!
Så här kommer nu receptet på världens godaste kroppkakor. De består av nästan hälften-hälften av råa och kokta potatisar och dessutom använder man skinkschnitzel som fyllning inuti. Själv äter jag dem med en skvätt smält smör till då jag tycker att det är godast men tycker man bättre om grädde och lingonsylt fungerar säkert det också.

Mormors kroppkakor
(ca 10 st)

2 kg potatis (lite mer än hälften ska vara råa och resten kokta)
4 dl mjöl (varierar lite efter potatissort)
1 ägg
300g skinkschnitzel
1 gul lök
salt
vitpeppar
kryddpeppar
svartpeppar
grillkrydda

Skala potatisen och koka lite mindre än hälften av dem. Finriv den råa potatisen, lägg i en handduk och krama ut det mesta av vattnet. Mosa den kokta potatisen och lägg den i en stor skål tillsammans med den råa rivna potatisen och blanda. Tillsätt mjölet lite efter hand, (degen ska vara klibbig - inte vara som bulldeg och inte vara rinnig) du kanske får ta bort/lägga till mjöl beroende på potatissort. Salta sedan rikligt, smaka av smeten så det blir lagom mängd. Skär schnitzeln i små bitar och stek tillsammans med finhackad lök, krydda med salt, svartpeppar, vitpeppar och lite grillkrydda. Ta sedan en bit potatisdeg, platta ut till en rund form, lägg lite kött i mitten och rulla sedan ihop till en boll. Se till att blöta händerna varje gång du gör en ny kroppkaka så klibbar inte degen fast i händerna. Sänk efterhand försiktigt ner kroppkakorna i sjudande vatten och låt sjuda i ca 45 minuter. Servera med smör, grädde eller lingonsylt. Salta om det behövs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar