torsdag 24 februari 2011

Köttfärspaj med trattkantareller

Jag hittade ett pajrecept på bloggen En smak av Karin som såg intressant ut och idag prövade jag att göra detta. Det blev en hel del ändringar för att smaken på pajen skulle passa mig mer, bl.a minskade jag på mängden av fransk senap då jag tycker att den smaken brukar ta över lite för mycket. Jag la även till ett par ingredienser och i slutändan blev det en väldigt god paj. 


Köttfärspaj med trattkantareller

(4-6 portioner)

Deg:
150 g smör
3 dl mjöl
2 krm salt
4 msk vatten


Fyllning:
1 gul lök
ca 600 g blandfärs
trattkantareller
2 msk mjöl
1 dl vatten
0,5-1 msk fransk senap
1 msk kinesisk soya
1 msk balsamvinäger
0,5 tsk flytande honung
1 dl finhackadhackad persilja
ca 2 dl gräddfil
riven ost
salt & svartpeppar

Knåda ihop ingredienserna till degen och låt den stå kallt i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Stek färsen tillsammans med hackad gul lök och hackad svamp, krydda med salt och peppar. Strö över mjölet och tillsätt vattnet. Rör ner senap, soya, persilja, balsamvinäger och sist gräddfilen. Smaka av med honung och salt och peppar. Tryck ut pajdegen i en pajform och häll i fyllningen. Strö till sist över osten på toppen. Grädda pajen i ugnen i ca 20-25 minuter. Servera med sallad och gärna lite fetaost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar