måndag 24 januari 2011

Pepparbiff med potatisgratäng avrundat med chokladfondue till efterrätt!

Eftersom mannen i mitt liv fyller 25 idag så ordnade vi självklart till en lite finare middag denna kväll. :) Det fick bli pepparbiff med en underbart god potatisgratäng samt grönpepparsmör. Förutom att köttet av någon anledning var ganska segt så blev det väldigt gott!
Till efterrätt hade vi chokladfondue med banan och jordgubbar som smakade helt okej för denna tiden på året. En riktigt mysig födelsedagskväll blev det allt!


Pepparbiff med potatisgratäng och grönpepparsmör
(2 portioner)

ca 300g nötkött (vi hade pepparbiff)
smaksatt smör

Potatisgratäng:
7 medelstora potatisar
3 dl riven ost
0,5 dl riven parmesanost
5 dl grädde
2 vitlöksklyftor
salt och svartpeppar

Skala och skiva potatisen till gratängen. Häll grädden i en rymlig bunke. Riv ner 2 dl av osten i grädden samt parmesanosten och tillsätt 2 finrivna/pressade vitlök. Salta och peppra. Lägg ner skivorna med potatis i bunken och blanda runt. Smörj en ugnsfast form och häll i potatisblandningen. Strö över resterande ost. Grädda i 200 grader ca 45-50min.

När potatisgratängen nästan är klar steker du på köttet, tiden beror på hur välstekt du vill ha det. Servera köttet med smaksatt smör, gratängen och sallad.


Chokladfondue
(2 portioner)

200g choklad
1 förpackning jordgubbar
2 bananer
eventuellt andra tillbehör såsom;
marshmallows
vindruvor
kiwi etc.

Smält chokladen och håll den varm över några värmeljus (använd gärna ett fondueset). Doppa i frukt, bär m.m och njut!

2 kommentarer:

  1. Vad använder du för sorts potatis? jag tycker att jag har testat både fast och mjölig i olika varianter, men tycker aldrig att jag får till gratängerna. Innan jag testar ditt recept, vore det bra att veta vilken sort du använder.

    Tack på förhand.
    Kia

    SvaraRadera
  2. Jag brukar mest använda mig av fast potatis då det är den sorten som jag tycker är godast. :) De senaste gångerna har jag köpt dem med "rosa" skal. Hoppas att du får till gratängen som du vill ha den!


    /Karin

    SvaraRadera