lördag 20 november 2010

Lördagsgott med tacotårta!

Taco är nog en av de behändigaste maträtterna jag vet. Inget krångel, få och enkla ingredienser och det går fort att fixa i ordning. Sen går det såklart inte att bortse från att taco är sjukt gott också!
Ikväll valde jag att göra tacotårta. Jag har gjort den här slags rätten en gång tidigare men då hade jag philadelphiaost i vilket blev lite för mäktigt för min smak. Så idag skippade jag philadelphian och tårtan blev så otroligt mycket fräschare, och godare också för den delen. Sambon bestämde sig för att detta var en av de absoluta favoriträtterna, ett ganska bra betyg alltså!



Tacotårta
(4-6 portioner)

600g köttfärs
1 rödlök
2 små paprikor eller 1 stor
2 dl crème fraiche
1 burk tacosås (jag använde "Hot")
1-2 påsar tacokrydda (beroende på hur mycket tacosmak man vill ha)
1-1½ dl vatten
1 tomat
1 paket tortilliabröd (jag använde de som ligger i 8-pack)
riven ost

Finhacka rödlöken och bryn tillsammans med köttfärsen och  i lite olja i en stekpanna. Häll på tackokryddan. Hacka paprikan i cm-långa bitar och häll i till köttfärsen. Blanda även i crème fraichen och tacosåsen. Häll på lite vatten för att göra tacoröran lite "såsigare". Smörj en form med löstagbar kant och varva tortilliabröd och köttfärsen i den, börja och avsluta med ett bröd. Jag la även lite riven ost mellan varje lager för att det skulle bli krämigare. Skär tomaten och lägg överst på tårtan och strö sedan riven ost ovanpå. Sätt in i ugnen på 200° tills osten smält, ca 10-15 minuter. Låt svalna en stund och servera sedan med lite god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar