tisdag 16 november 2010

Mozzarellabiffar med vitlökssås

Ojdå, klockan är nio och jag vaknande precis. Jag la mig i soffan efter middagen vilket tydligen inte var en särskilt bra idé, jag somnade direkt!
Men nu är jag i alla fall vaken igen och tänkte bjuda på, för min del, ett nytt sätt att göra biffar. Självklart har jag gjort biffar med fetaost i men eftersom jag är ett så stort fan av mozzarella så tyckte jag att det var dags att testa det. Jag gjorde även en kall vitlöksås till. Och blev det gott? Ohja!


 Mozzarellabiffar med vitlöksås
(ca 12 biffar)

Biffar:
ca 600g köttfärs
1 ägg
1-2 tsk sambal oelek
2 pressade vitlöksklyftor
salt
svartpeppar
oregano
(1/2 tsk liquid smoke)

250g mozzarella (2 påsar)

Vitlöksås:
2 dl crème fraiche
2 msk majonnäs
2 pressade vitlöksklyftor
salladskrydda
lite salt
en klick flytande honung

Biffarna: Blanda alla ingredienser till biffarna i en stor skål och rör runt. Krydda efter eget behov, jag kryddar nästan alltid ganska mycket för att jag tycker att det behövs till just biffar och köttbullar m.m. Skär varje "mozzarellabulle" i i 8 bitar. Platta ut lite färs i handen, lägg en mozzarellabit i mitten, rulla ihop och forma sedan till en biff. Stek biffarna i lite olivolja i en stekpanna tills de är genomstekta.
Vitlöksås: Häll crème fraiche i en skål, tillsätt majonnäs och och pressad vitlök. Smaka sedan av med kryddorna och häll till sist i en liten klick honung, pröva dig fram till rätt smak med kryddor och honung. Klart att serveras med potatis eller pasta och lite sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar