söndag 28 november 2010

Lördagsgott med ytterfilé och balsamvinägersås

I lördags ville jag ha en lite extra god middag samt att det skulle gå fort att göra i ordning då sambon och jag var bjudna på födelsedagsfest lite senare på kvällen. Så kort och gott skar vi upp en fläskytterfilé som legat i frysen ett tag, kryddade med salt och peppar och stekte upp. Till den gjorde jag en väldigt god balsamvinägersås för att gotta till det lite. Såsen kommer ursprungligen från ICA om jag inte minns helt fel och är ett väldigt bra alternativ till t.ex rödvinssås. Den innehåller heller inte så värst många ingredienser utan är enkel att tillaga. Till detta köpte vi en färdig potatisgratäng, just för att skynda på hela matlagningsprocessen, som jag kryddade lite och hade ost ovanpå.


Stekt fläskytterfilé och potatisgratäng med
Balsamvinägerssås

(8 portioner)
Såsen:
2 schalottenlökar
2 msk margarin eller smör
3 msk socker
1-2 krm grovmald svartpeppar
4 dl vatten
1 dl koncentrerad kalvfond
1 dl balsamvinäger
2 msk soja
2-3 msk maizenaredning för mörka såser (eller en redning på 3 msk vatten och 1½ msk mjöl men då kan du behöva dra ner lite på sockret annars kan såsen bli lite för söt)

Skala och finhacka löken, fräs den i hälften av matfettet i en kastrull. Tillsätt socker och peppar och låt fräsa tills sockret smällt och börjar bli brunt. Häll på vattnet och tillsätt fond, vinäger och soja. Låt koka utan lock i ca 10 minuter. vispa i redningen och låt koka 1 minut. Rör tillsist i det resterande matfettet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar