lördag 30 oktober 2010

Scones

Idag bestod lördagsfrukosten/lunchen av nybakade scones. Jag har varit otroligt sugen på scones hur länge som helst nu och idag tog jag mig äntligen i kragen och fixade till några som jag överraskade sambon med när han tillslut vaknade. Försökte mig också på att göra dem lite nyttigare så jag hade i kesella istället för smör samt hälften grahamsmjöl. Smakade precis som vanliga scones, jättegott!


Scones
(8 st)

2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl kesella
1 dl mjölk

Blanda ihop mjöl, salt och bakpulver. Tillsätt mjölk och kesella och rör ihop till en deg. Degen ska inte kladda men inte heller vara mjölig så man får kanske tillsätta antingen lite mjöl eller kesella/mjölk för att degen ska få rätt konsistens.
Forma till två runda och platta kakor och skär ett kors i varje kaka med en kniv. Grädda i ugnen på 250° i ca 10 minuter. Låt svalna lite och bryt varje kaka i fyra delar.

1 kommentar:

  1. Woaw, vad spännande det här va!! EN hel massa godis, återkommer nog vad det lider.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera